تنگی نفس چیست؟

ما زمانیکه نفس می کشیم متوجه نفس کشیدن خودمان نمی شویم تنگی نفس زمانی بروز می کند که فرد متوجه نفس کشیدن خود می شود .

تنگی نفس به صورتهای مختلف بروز می کند و فرد آن را به شکل های مختلف حس می کند . موارد زیر شکلهائی از احساس تنگی نفس است :

  • احساس عدم توانائی نفس کشیدن ( نمی توانم نفس بکشم ) .

  • احساس عدم توانائی بیرون دادن هوا ( نفسم بیرون نمی آید ) .

  • احساس خستگی هنگام راه رفتن ( خسته میشوم ) .

  • احساس سنگینی قفسه سینه ( چیزی روی سینه من سنگینی می کند ) .

  • احساس کم آوردن نفس ( نفس کم می آ ورم ) .

اگر تنگی نفس به صورت ناگهانی ( طی چند دقیقه تا چند ساعت ) بروز کند می تواند بیانگر بیماریهای خطرناکی مثل حمله آسم ، سکته قلبی ، آمبولی ریه ، سوراخ شدن ریه ( پنوموتوراکس ) و … باشد .

تنگی نفس های حاد و تحت حاد ( چند ساعت تا چند روز ) می توانند منشاء قلبی و یا ریوی داشته باشند . حملات آسم ، عفونتهای ریه و تجمع مایع در فضای جنب از علل ریوی تنگی نفس حاد و تحت حاد هستند . سکته قلبی و تشدید بیماری نارسائی قلبی از علل مهم تنگی نفس قلبی هستند ، که می توانند بروز حاد ، تحت حاد ویا مزمن داشته باشند.

 تنگی نفس مزمن ( تنگی نفسی که بیش از چند هفته طول می کشد ) هم می تواند منشاء قلبی ( مثل نارسائی قلبی ) و هم منشاء ریوی داشته باشد . بیماریهائی مثل آسم ، برونشیت مزمن (COPD ) بیماریهای بافت بینابینی ریه ( مثل فیبروز ریه ) ، اختللات جدار قفسه سینه و چاقی شدید ، انحراف شدید ستون فقرات و …. از علل ریوی تنگی نفس مزمن هستند. .

چند نکته کاربردی در مورد تنگی نفس :

  • تنگی نفس های حاد و ناگهای نیاز به مراجعه سریع به پزشک دارند .

  • در اغلب موارد تنگی نفس در حالت استراحت وجود ندارد و با فعالیت ایجاد می شود. در بیماریهای پیشرونده ، با گذشت زمان با میزان کمتری از فعالیت ، فرد دچار تنگی نفس می شود . گاهی اوقات ، پیشرفت بیماری باعث می شود فرد از انجام فعالیت اجتناب کند و بنابر این احساس تنگی نفس از بین برود .

  • در برخی از بیماریها فرد در طول شب با حملات تنگی نفس از خواب بیدار می شود . سه بیماری اصلی که چنین مشخصه ای دارند عبارتند از : آسم ، نارسائی قلبی و بیماری انسدادی مزمن ریه ( COPD  )

  • استرس های عصبی و مشکلات روحی روانی می توانند باعث تنگی نفس شوند. این تنگی نفس می تواند حاد و یا مزمن باشد. تنگی نفس ناشی از استرس معمولا در شرایط اضطرابی تشدید می یابد ، طی خواب از بین می رود و معمولا با آه کشیدن همراه است . فرد احساس می کند که باید به طور مکرر نفس عمیق بکشد . درمان این نوع تنگی نفس ، درمان بیماری زمینه ای است .

کم خونی ، ضعف عضلانی و سوء تغذیه از علل مهم تنگی نفس می باشند که باید به آنها توجه کرد .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *